رشته مدیریت رسانه قدمت چندانی ندارد شاید بتوان گفت چیزی در حدود بیست سال. رشته ای جوان و نوپا که در ایران از سال ۱۳۸۲ در مقطع دکتری و در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران اقدام به پذیرش دانشجو نموده است. چهار سال بعد از آن، دانشگاه‌های صدا و سیما و تهران مقطع کارشناسی ارشد این رشته را دایر نمودند.
برای تعریف مدیریت رسانه بهتر است صحبت دکتر علی‌اکبر فرهنگی را بازگو کنیم:
« مدیریت رسانه، مدیریت بر یک سازمان رسانه‌ای است به گونه‌ای که بتواند به هدف‌هایی که برای آن تعریف شده است، دسترسی پیدا کند که این هدف‌ها می‌تواند هدف‌هایی باشد که معمولاٌ ما در ارتباطات، هدف‌های ارتباطی می‌نامیم و این یعنی جهت‌دادن به کسی یا جامعه‌ای، رهبری او، اطلاع‌دادن و اطلاع‌رسانی به او، فرهنگ‌سازی و در نهایت پر‌کردن اوقات فراغت. »
از دیگر موضوعات مورد بحث در رشته مدیریت رسانه، شناخت تحولات جدید حقوق ارتباطات در زمینه انتقال جهانی پیام‌ها و مخصوصا مسائل مربوط به ماهواره‌های ارتباطی و تلویزیونی، مدل‌های مختلف ساختار سازمانی، مدیریت اسلامی، مدیریت استراتژیک، نقاط اشتراک و افتراق مدیریت رسانه با سایر بنگاه‌های خدماتی و تمرکز بر وضعیت صدا و سیما می‌باشد.
روان‌شناسی اجتماعی، جامعه‌شناسی و علوم ارتباطات اجتماعی رشته‌های مرتبط با رشته مدیریت رسانه هستند و ما قسمت‌های زیادی از فعالیت‌ها و تئوری‌هایی که در مدیریت رسانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، از این رشته‌ها به ما رسیده و به نوعی وامدار این رشته‌ها هستیم.